Audi A4

Audi A4 to samochód klasy średniej produkowany przez niemiecki koncern od 1994 roku. Do tej pory zaprezentowano cztery generacje modelu.

Audi A4 B5 (1994 – 2001)

Pierwsza generacja Audi A4 została zaprezentowana w 1994 roku. Samochód został stworzony w oparciu o płytę podłogową zastosowaną dwa lata później w VW Passacie. W standardzie auto można było nabyć w zestawieniu z jednym z siedmiu dostępnych wersji silnikowych – pięciu benzynowych i dwóch dieslach. W standardzie moc przenoszona była na przednie koła, ale niebawem wprowadzono odmianę quattro z napędem na obie osie. Najmocniejsza wersja Audi oznaczona S4 była seryjnie wyposażona w silnik o pojemności 2.7 litra i mocy 265 KM.

W produkcji Audi A4 zastosowano przekładnię Tiptronic, która umożliwiała wybór pomiędzy automatyczną a ręczną zmianą biegów. W 1996 roku zaprezentowano Audi A4 Avant (nadwozie typu kombi), które produkowane było przez okres pięciu lat. W 1999 roku zdecydowano przeprowadzić się facelifting, który objął wymianę zderzaków, listw oraz klamek. Zamontowano także nowe, elipsoidalne reflektory z przezroczystymi kloszami i ksenonami. We wnętrzu A4 przerobiono konsolę środkową. W opcji można było otrzymać zestaw nawigacji. W 2000 roku zaprezentowano najmocniejsze Audi pierwszej generacji – RS4 B5 o mocy silnika z rzędu 380 KM. Produkcję sedana zakończono w tym samym roku, lecz odmianę Avant produkowano jeszcze przez rok.

Audi A4 B6 (2000 – 2004)

Druga generacja Audi A4 oznaczona symbolem B6 została zaprezentowana w październiku 2000 roku. Auto wyposażono w nowszą płytę podłogową typu PL46. Samochód nieznacznie różni się od swojego poprzednika. Jedną z podstawowych zmian jest zastosowanie nowoczesnego zawieszenia stworzonego z aluminium co umożliwiło obniżenie masy całkowitej pojazdu. Już w standardowych wersjach wyposażeniowych wewnątrz pojazdu można było znaleźć system ESP oraz boczne poduszki powietrzne. W testach euro NCAP auto otrzymało cztery na pięć możliwych gwiazdek.

Tradycyjnie, po roku obecności w salonach sedana zaprezentowano Audi A4 Avant. Rok później zarówno odmiana sedan jak i kombi zostały wyposażone w silniki z oznaczeniem FSI. Nowa wersja S4 wyposażona w silnik V8 generowała 344 konie mechaniczne. Nowe skrzynie oznaczone jako Tiptronic w egzemplarzach przednionapędowych zastąpiono bezstopniowymi przekładniami Multitronic dostarczanymi przez znaną firmę produkującą części samochodowe LuK.

Audi A4 B7 (2004 – 2008)

Audi A4 trzeciej generacji zostało zaprezentowane pod koniec 2004 roku. Auto zostało stworzone w oparciu o płytę podłogową PL46 – dokładnie tą samą, jaką zastosowano w produkcji poprzedniej generacji A4. Z technicznego punktu widzenia na próżno można szukać tu zmian – Audi A4 drugiej i trzeciej generacji pod tym względem są bliźniakami. Różnice można znaleźć jedynie w wyglądzie oraz odświeżonej gamie silników.

Inżynierowie Audi zdecydowali się na taki zabieg, gdyż byli niezwykle zadowoleni z przebiegu eksploatacji drugiej generacji A4. Samochody te okazywały się niemal bezawaryjne, a na poziomie technologicznym w przeciągu czterech lat nie zmieniło na tyle, aby decydować się na szereg zmian. Z jednostek napędowych warto wyróżnić silnik 2.0 TFSI oraz 3.2 FSI a także diesle o pojemności odpowiednio 2.0 i 3.0 litrów. Również skrzynie biegów pozostały bez zmian w porównaniu do poprzedniej wersji.

Audi A4 B8 (2008 – )

Najnowsze Audi A4 wprowadzono do produkcji w 2008 roku. Samochód nabrał gabarytów, przez co przerósł nie tylko swojego poprzednika, ale również i główną konkurencję w postaci Mercedesa klasy C oraz BMW serii 3. Analogicznie znacznie zwiększyła się przestrzeń bagażowa – do 480/962 litrów w odmianie sedan oraz 490/1430 litrów w wersji Avant. Oprócz odmiany Avant niemiecki koncern zaprezentował również uterenowioną odmianę Allroad. W 2012 roku samochód przeszedł facelifting, który umożliwił zewnętrze upodobnienie auta do współcześnie produkowanych pojazdów Audi. W testach zderzeniowych EuroNCAP Audi A4 B8 uzyskało maksymalny wynik pięciu możliwych gwiazdek.

Audi A4 B8 produkowane jest w głównej fabryce Audi w Ingolstadt. Najmocniejsza odmiana modelu oznaczona RS4 posiada napęd na obie osie i wyposażona jest w silnik V8 4.2 FSI, który generuje moc 450 koni mechanicznych. Wśród kierowców Audi najczęściej wybieranymi silnikami wydają się turbodoładowane, wysokoprężne jednostki o pojemności 2.0 litrów z wtryskiem Common Rail generujące moc 143 lub 170 koni mechanicznych. Dla kierowców chętnych na zakup Audi A4 przygotowano cztery odmiany skrzyń biegów: 6-biegową manualną, 6-biegową Tiptronic, 6-biegową S-tronic oraz 7-biegową bezstopniową Multitronic.

Audi A4 – opinie

Audi A4 to jedno z najbardziej udanych i najbardziej rozpoznawalnych samochodów niemieckiego koncernu. Auto charakteryzuje się doskonałymi proporcjami, przez co nawet starsze generacje A4 mogą się obecnie wielu kierowcom podobać. Najlepiej świadczą o tym delikatne zmiany stylistyczne pomiędzy poszczególnymi generacjami. Audi A4 to samochód wyjątkowo udany od strony technicznej. Jednostki napędowe zastosowane w A4 są w stanie bezawaryjnie funkcjonować na przestrzeni wielu tysięcy kilometrów. Na szczególną uwagę zasługują tu silniki benzynowe, które są niezwykle chętnie wybierane przez kierowców.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.