Audi A4

Audi A4 to samochód klasy średniej produkowany przez niemiecki koncern od 1994 roku. Do tej pory zaprezentowano cztery generacje modelu.

Audi A4 B5 (1994 – 2001)

Pierwsza generacja Audi A4 została zaprezentowana w 1994 roku. Samochód został stworzony w oparciu o płytę podłogową zastosowaną dwa lata później w VW Passacie. W standardzie auto można było nabyć w zestawieniu z jednym z siedmiu dostępnych wersji silnikowych – pięciu benzynowych i dwóch dieslach. W standardzie moc przenoszona była na przednie koła, ale niebawem wprowadzono odmianę quattro z napędem na obie osie. Najmocniejsza wersja Audi oznaczona S4 była seryjnie wyposażona w silnik o pojemności 2.7 litra i mocy 265 KM.

W produkcji Audi A4 zastosowano przekładnię Tiptronic, która umożliwiała wybór pomiędzy automatyczną a ręczną zmianą biegów. W 1996 roku zaprezentowano Audi A4 Avant (nadwozie typu kombi), które produkowane było przez okres pięciu lat. W 1999 roku zdecydowano przeprowadzić się facelifting, który objął wymianę zderzaków, listw oraz klamek. Zamontowano także nowe, elipsoidalne reflektory z przezroczystymi kloszami i ksenonami. We wnętrzu A4 przerobiono konsolę środkową. W opcji można było otrzymać zestaw nawigacji. W 2000 roku zaprezentowano najmocniejsze Audi pierwszej generacji – RS4 B5 o mocy silnika z rzędu 380 KM. Produkcję sedana zakończono w tym samym roku, lecz odmianę Avant produkowano jeszcze przez rok.

Audi A4 B6 (2000 – 2004)

Druga generacja Audi A4 oznaczona symbolem B6 została zaprezentowana w październiku 2000 roku. Auto wyposażono w nowszą płytę podłogową typu PL46. Samochód nieznacznie różni się od swojego poprzednika. Jedną z podstawowych zmian jest zastosowanie nowoczesnego zawieszenia stworzonego z aluminium co umożliwiło obniżenie masy całkowitej pojazdu. Już w standardowych wersjach wyposażeniowych wewnątrz pojazdu można było znaleźć system ESP oraz boczne poduszki powietrzne. W testach euro NCAP auto otrzymało cztery na pięć możliwych gwiazdek.

Tradycyjnie, po roku obecności w salonach sedana zaprezentowano Audi A4 Avant. Rok później zarówno odmiana sedan jak i kombi zostały wyposażone w silniki z oznaczeniem FSI. Nowa wersja S4 wyposażona w silnik V8 generowała 344 konie mechaniczne. Nowe skrzynie oznaczone jako Tiptronic w egzemplarzach przednionapędowych zastąpiono bezstopniowymi przekładniami Multitronic dostarczanymi przez znaną firmę produkującą części samochodowe LuK.

Audi A4 B7 (2004 – 2008)

Audi A4 trzeciej generacji zostało zaprezentowane pod koniec 2004 roku. Auto zostało stworzone w oparciu o płytę podłogową PL46 – dokładnie tą samą, jaką zastosowano w produkcji poprzedniej generacji A4. Z technicznego punktu widzenia na próżno można szukać tu zmian – Audi A4 drugiej i trzeciej generacji pod tym względem są bliźniakami. Różnice można znaleźć jedynie w wyglądzie oraz odświeżonej gamie silników.

Inżynierowie Audi zdecydowali się na taki zabieg, gdyż byli niezwykle zadowoleni z przebiegu eksploatacji drugiej generacji A4. Samochody te okazywały się niemal bezawaryjne, a na poziomie technologicznym w przeciągu czterech lat nie zmieniło na tyle, aby decydować się na szereg zmian. Z jednostek napędowych warto wyróżnić silnik 2.0 TFSI oraz 3.2 FSI a także diesle o pojemności odpowiednio 2.0 i 3.0 litrów. Również skrzynie biegów pozostały bez zmian w porównaniu do poprzedniej wersji.

Audi A4 B8 (2008 – )

Najnowsze Audi A4 wprowadzono do produkcji w 2008 roku. Samochód nabrał gabarytów, przez co przerósł nie tylko swojego poprzednika, ale również i główną konkurencję w postaci Mercedesa klasy C oraz BMW serii 3. Analogicznie znacznie zwiększyła się przestrzeń bagażowa – do 480/962 litrów w odmianie sedan oraz 490/1430 litrów w wersji Avant. Oprócz odmiany Avant niemiecki koncern zaprezentował również uterenowioną odmianę Allroad. W 2012 roku samochód przeszedł facelifting, który umożliwił zewnętrze upodobnienie auta do współcześnie produkowanych pojazdów Audi. W testach zderzeniowych EuroNCAP Audi A4 B8 uzyskało maksymalny wynik pięciu możliwych gwiazdek.

Audi A4 B8 produkowane jest w głównej fabryce Audi w Ingolstadt. Najmocniejsza odmiana modelu oznaczona RS4 posiada napęd na obie osie i wyposażona jest w silnik V8 4.2 FSI, który generuje moc 450 koni mechanicznych. Wśród kierowców Audi najczęściej wybieranymi silnikami wydają się turbodoładowane, wysokoprężne jednostki o pojemności 2.0 litrów z wtryskiem Common Rail generujące moc 143 lub 170 koni mechanicznych. Dla kierowców chętnych na zakup Audi A4 przygotowano cztery odmiany skrzyń biegów: 6-biegową manualną, 6-biegową Tiptronic, 6-biegową S-tronic oraz 7-biegową bezstopniową Multitronic.

Audi A4 – opinie

Audi A4 to jedno z najbardziej udanych i najbardziej rozpoznawalnych samochodów niemieckiego koncernu. Auto charakteryzuje się doskonałymi proporcjami, przez co nawet starsze generacje A4 mogą się obecnie wielu kierowcom podobać. Najlepiej świadczą o tym delikatne zmiany stylistyczne pomiędzy poszczególnymi generacjami. Audi A4 to samochód wyjątkowo udany od strony technicznej. Jednostki napędowe zastosowane w A4 są w stanie bezawaryjnie funkcjonować na przestrzeni wielu tysięcy kilometrów. Na szczególną uwagę zasługują tu silniki benzynowe, które są niezwykle chętnie wybierane przez kierowców.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.