Site icon Blog motoryzacyjny Audi-Blog.pl

Główne rodzaje sprzęgieł w Audi

koła dwumasowe

Ze względu na zasadę działania, sprzęgła samochodowe można podzielić na trzy rodzaje: sprzęgła cierne, sprzęgła elektromagnetyczne i sprzęgła hydrokinetyczne. W przypadku sprzęgieł ciernych wyróżnia się również kilka dodatkowych typów konstrukcji. Wyodrębniamy je ze względu na kształt trących się elementów, co pozwala na podzielenie ich na sprzęgła cierne tarczowe, stożkowe i bębnowe.

W samochodach marki Audi najczęściej spotykane są sprzęgła cierne tarczowe, występujące w postaci jedno-, dwu- lub wielotarczowej. Sprzęgła jedno- i dwutarczowe pracują zazwyczaj na sucho, a wielotarczowe na mokro, z wykorzystaniem oleju. Oprócz tego, sprzęgła cierne można podzielić ze względu na sposób, w jaki wywierają siłę nacisku. Stosując to kryterium, wyróżnia się sprzęgła: cierne pneumatyczne, hydrauliczne, elektryczne oraz mechaniczne odśrodkowe i półodśrodkowe. Obecnie jednak sprzęgła mechaniczne (choć już w zmodyfikowane, bębnowej wersji) wykorzystywane są tylko w motorowerach i lekkich skuterach. Ogólna zasada działania sprzęgła została opisana w tym artykule – https://www.koladwumasowe.pl/zasada-dzialania-sprzegla-ciernego/

.

Jakie zadania ma sprzęgło?

Jak każdy element w samochodzie, również sprzęgło ma ściśle określone zadania, które powinno wykonywać, aby pojazd mógł prawidłowo funkcjonować. W w standardowych samochodach osobowych Audi do zadań sprzęgła głównego należą:

Sprzęgło cierne –– wady i zalety

Jeżeli masz jakieś pytania lub wątpliwości odnośnie sprzęgieł lub kół dwumasowych, koniecznie zajrzyj na tę stronę – koladwumasowe.pl

. Jest to prawdziwa skarbnica praktycznych i ciekawych informacji, które z pewnością przydadzą się każdemu kierowcy. Sprzęgła cierne jak wszystkie rozwiązania mają plusy i minusy. Ponieważ wyróżnia się różne rodzaje tego typu sprzęgieł, to ciężko o uogólnienia. Przypomnijmy więc tylko, że obecnie produkowane sprzęgła cierne do Audi odznaczają się dużą wytrzymałością i odpornością na ścieranie. Zdecydowaną zaletą jest również wykorzystywanie materiałów, wytrzymujących w temperaturze 350-400 stopni Celsjusza, podczas gdy średnia temperatura, w której pracują okładziny cierne, nie przekracza 100 stopni.

Exit mobile version